wtorek, 4 sierpnia 2015

Dallas '63 - Stephen King



Z Kingiem miałam już do czynienia przy okazji takich tytułów, jak "Carrie", "Podpalaczka" czy "Lśnienie". Po lekturze tychże książek wiedziałam już, że będzie on moim ulubionym autorem, a "Dallas '63" jedynie to potwierdziło.
Na początku podchodziłam do niej nieco sceptycznie, bo po przeczytaniu opisu nieco przestraszyłam się, że przeważą w niej tematy polityczne, które oczywiście były, ale wprowadzone ze smakiem i nie odrzucające.

 
Na początku poznajemy głównego bohatera, Jake'a Eppinga, który jest nauczycielem w Lisbon High School. Po pracy lubi czasem wyskoczyć do baru Ala Templetona, który pewnego dnia nieoczekiwanie zgłasza się do Jake'a z nietypową prośbą. Pokazuje mu króliczą norę, czyli nazwane tak przez niego ukryte przejście do 1958 roku. Pokrótce wyjaśnia mu, że po przejściu, za każdym razem znajduje się w tym samym miejscu i czasie, a każde kolejne przejście przez tunel czasoprzestrzenny powoduje reset wszystkich późniejszych wydarzeń. Jake wyrusza zatem w podróż w nieznane, aby na prośbę umierającego przyjaciela uratować życie prezydenta Kennedy'ego. Jednak przeszłość nie chce, żeby ją zmieniać. 
Pamiętam, myślałem sobie, że jeśli gdzieś istnieje raj i nie jest tam tak jak tutaj, nie chcę do niego trafić.
Przed Jake'em 5 lat życia w latach '60, w czasie których przeżywa wiele rozterek, ale też pięknych chwil, których wspomnienia nikt mu już nie odbierze. Pierwszoosobowa narracja oraz zwroty bezpośrednio do czytelnika pozwalają poczuć się towarzyszem głównego bohatera w jego podróży.
Książkę czyta się szybko, jest bardzo wciągająca, a częste przerwy pozwalają na czytanie fragmentów nawet, kiedy mam jedynie 5 minut wolnego czasu. Dla mnie to idealne rozwiązanie, bo nie lubię zbyt długich rozdziałów. Kiedy przerywam w ich trakcie później się gubię i tracę wątek. Tutaj nie dość że mamy podział na części (których jest 6), rozdziały, ale też jakby podrozdziały, których w każdym rozdziale jest około 10, a często więcej.
Książkę polecam każdemu, nie tylko zwolennikom horrorów i thrilerów, z którymi King jest nieodłącznie powiązany, bo ta książka nie należy do tych gatunków, jednak chwilami potrafi trzymać w napięciu i wprowadzić w niekończący się "stan jeszcze jednego rozdziału".







♦♦♦♦♦♦♦

Autor: Stephen King
Tytuł: Dallas ‘63 (Oryg. 11/22/63)
Rok pierwszego wydania: 2011
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 857
Moja ocena: 7/7

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli podzielisz się swoją myślą, jeśli już tu trafiłeś :)